Trzy korzyści z łańcucha dostaw Przemysłu 4.0

Trzy korzyści z łańcucha dostaw Przemysłu 4.0

Gdy mówisz o „przemyśle 4.0”, co sobie wyobrażasz? Horyzontalnie połączone systemy informatyczne, zorientowanie na klienta i analitykę danych w czasie rzeczywistym? To wszystko są elementy łańcucha dostaw przemysłu 4.0. Oto trzy z nich:

Plattforma Industrie 4.0

Plattforma Industrie 4.0 to inicjatywa, która została stworzona przez VDMA, Bitkom i ZVEI w celu wspierania nowych modeli biznesowych i wykorzystania systemów cyber-fizycznych w łańcuchu dostaw. Inicjatywa ta ma różne zadania i wyzwania, nad którymi pracuje, takie jak rozwój oprogramowania dla łańcucha dostaw. Od momentu powstania inicjatywy, organizacja z siedzibą w Niemczech rozszerzyła swoją stronę internetową o wersję angielską, ale nadal kładzie nacisk na treści niemieckojęzyczne.

Na początku 2016 roku obie grupy ogłosiły współpracę, skupiając się na standaryzacji, architekturze i celach biznesowych dla „nowego” łańcucha produkcji i dostaw. Podczas gdy obie grupy miały podobne cele, istniała wyraźna różnica. Podczas gdy Industrial Internet Consortium koncentrowało się na produkcji, Plattform Industrie 4.0 skupia się na logistyce i łańcuchu dostaw. Obie organizacje pracują również nad Internetem rzeczy i innymi wyłaniającymi się technologiami. Ostatecznie obie platformy przyniosą korzyści łańcuchowi dostaw i globalnej gospodarce.

Na początku 2017 roku odbyło się 'Stakeholder Forum’, a inicjatywa rozszerzyła swoje dwustronne więzi z Industry of the Future Alliance, projektem Intelligent Factory i Industrial Internet Consortium. Ponadto „Plattform Industrie 4.0” ma również powiązania z Japan’s Robot Revolution Initiative i Industry of the Future Alliance. Te dwie ostatnie organizacje są odpowiedzialne za rozwój i promocję Przemysłowego Internetu Rzeczy.

Oprócz zacieśniania współpracy między firmami, KE interweniowała również w dziedzinie cyfryzacji i łańcucha dostaw w celu promowania innowacji. Na stronie KE można znaleźć podsumowanie opracowanego przez KE referencyjnego modelu architektonicznego (RAM) Industrie 4.0. Mając to na uwadze, ważne jest, aby zrozumieć, jak ta technologia wpłynie na łańcuch dostaw i przyszłość pracy. Rząd niemiecki położył również duży nacisk na ochronę praw i bezpieczeństwa pracowników.

Horyzontalnie połączone systemy informacyjne

Rozwój cyfryzacji i łączności w branży łańcucha dostaw napędza nową wartość i możliwości. Na przykład firmy mogą teraz lepiej orkiestrować swoje operacje w łańcuchu dostaw z pomocą systemów informacyjnych skupionych na klientach. Ponadto współpraca między uczestnikami łańcucha dostaw zwiększa orkiestrację tych procesów. Poprzez synchronizację procesów w całej sieci, firmy mogą reagować na zmiany w popycie klientów lub dynamice dostaw.

Na przykład, jeśli firma posiada zakład produkcyjny, może zintegrować wszystkie swoje procesy poprzez integrację z magazynem w innej lokalizacji. W ten sposób jedna lokalizacja może zapewnić takie samo doświadczenie klienta jak różne działy w różnych firmach. To samo można powiedzieć o integracji poziomej. Łańcuch dostaw może być zintegrowany poziomo, pionowo lub w obu przypadkach. W każdym z tych przypadków decyzje, które są podejmowane, powinny być zgodne z oczekiwaniami klienta.

Zarządzanie zapasami obejmuje śledzenie wszystkich zapasów firmy i upewnienie się, że są one utrzymywane na odpowiednim poziomie, aby zapewnić optymalny poziom zapasów i zminimalizować koszty posiadania. Z drugiej strony, zarządzanie zamówieniami polega na sortowaniu zamówień i kierowaniu ich do odpowiednich miejsc realizacji. Oprogramowanie do zarządzania zamówieniami pomaga detalistom śledzić zamówienia w miarę ich realizacji. Mogą również zarządzać i monitorować wydajność swoich zapasów i koszty związane z każdą transakcją. Tak więc, jeśli jesteś w branży łańcucha dostaw, integracja systemów informatycznych jest mądrą inwestycją.

Integracja pozioma łańcucha dostaw obejmuje połączenie wszystkich części łańcucha w sposób, który zwiększa widoczność, elastyczność i wydajność. Ten proces integracji poziomej ma zastosowanie do wielu zakładów produkcyjnych, w górę łańcucha i partnerów zewnętrznych łańcucha dostaw. Umożliwia on ciągłą komunikację i zapewnia ten sam poziom łączności w wielu zakładach, zapewniając maksymalną widoczność, możliwość dostosowania produkcji i współpracę. Jeśli jesteś producentem, powinieneś wdrożyć integrację poziomą.

Analiza danych w czasie rzeczywistym

Przy łańcuchach dostaw rozciągających się na oceany i kontynenty, widoczność end-to-end nigdy nie była ważniejsza. Dzięki analityce danych w czasie rzeczywistym firmy mogą zrozumieć wpływ swoich decyzji na cały łańcuch dostaw. Ta wiedza może pomóc menedżerom łańcucha dostaw lepiej zarządzać ryzykiem i poprawić poziom usług. Dane dostarczane przez te systemy mogą być również wykorzystywane do wykrywania potencjalnych zakłóceń. Oto trzy korzyści z analityki danych łańcucha dostaw w czasie rzeczywistym:

Analiza danych w czasie rzeczywistym: W biznesie czas rzeczywisty oznacza zbieranie danych w biegu i natychmiastowe działanie na ich podstawie. Analityka w czasie rzeczywistym pomaga wykryć oszustwa w finansach, poprawić szybkość dostaw w łańcuchu dostaw oraz zoptymalizować zarządzanie zapasami. Analityka danych jest uruchamiana przez zdarzenie lub trwający proces, co pozwala na szybkie działanie. Metoda ta jest idealna do analizowania dużych ilości danych w krótkim czasie.

Dane w czasie rzeczywistym mogą również pomóc w zauważeniu problemów związanych z kierowcami. Na przykład wiele firm instaluje w swoich pojazdach czujniki poziomu paliwa. Czujniki te mogą pomóc menedżerom floty zrozumieć, ile paliwa zużywa każdy kierowca. Mogą również zobaczyć, gdzie trzeba zatankować. Korzystając z tych danych w czasie rzeczywistym, menedżerowie floty mogą zbadać powtarzające się problemy związane ze zużyciem paliwa. Na przykład, jeśli kierowca zużywa nadmierne ilości paliwa, mogą odpowiednio dostosować harmonogram produkcji.

Analiza danych w czasie rzeczywistym pomaga firmom prognozować popyt i przewidywać poziomy zapasów. Dokładne prognozowanie popytu zawsze było głównym problemem w zarządzaniu łańcuchem dostaw. Dawniej firmy radziły sobie z tym problemem poprzez nadmierne zapasy, co zwiększało koszty magazynowania i operacji. Dzięki analityce w czasie rzeczywistym firmy mogą obniżyć koszty i działać oszczędniej, bez zbędnych zapasów. Odpowiednio wdrożona analityka danych w czasie rzeczywistym może pomóc firmom w poprawie marż i zysków.

Customer-centricity

Jako że oczekiwania klientów wciąż się zmieniają, musi się też zmieniać łańcuch dostaw. Ostatnie badanie Gartnera przeprowadzone wśród liderów łańcucha dostaw wykazało, że 62 procent inwestuje w analizę danych dotyczących satysfakcji klienta w celu napędzania wzrostu handlowego i innowacji obniżających koszty. Co więcej, badanie przeprowadzone przez Deloitte wskazuje, że firmy mogą uzyskać nieograniczone ilości danych o klientach online. Co więcej, dane te pozwalają łańcuchom dostaw szybko reagować na potrzeby konsumentów i zmiany na rynku. Jednak wiele organizacji łańcucha dostaw nadal nie rozumie, jak stać się bardziej skoncentrowanym na kliencie.

Wzrastające oczekiwania klientów wymusiły większą granulację zamówień i ofert usług. Zwiększona liczba dostępnych SKU i częstotliwość dostaw również napędzają dalszą personalizację i dostosowywanie do potrzeb klienta. Oprócz tych trendów, zakupy online zwiększyły konkurencję w łańcuchach dostaw, co oznacza, że łańcuchy dostaw muszą stać się bardziej dokładne, szybsze i granularne. Ale jak firmy mogą wdrożyć te zmiany? Czytaj dalej, aby dowiedzieć się więcej.

Dziś zapotrzebowanie na produkty dostosowane do potrzeb klienta rośnie wykładniczo. Dzięki pomysłom mikrosegmentacji i masowej personalizacji, łańcuch dostaw będzie bardziej skupiał się na indywidualnych potrzebach klientów. Na przykład w przyszłości klienci będą mogli wybierać z dużej gamy produktów dostosowanych do potrzeb, przy czym każdy klient będzie miał inne menu logistyczne dostosowane do jego indywidualnych potrzeb. Ponadto nowe koncepcje transportowe, takie jak dostawy za pomocą dronów, pozwolą klientom spersonalizować swoje doświadczenia.

Choć tworzenie wartości dla konsumentów nie jest łatwe, w dobie Przemysłu 4.0 kluczowe znaczenie dla firm ma przejrzystość. W całej sieci krąży ogromna ilość informacji, które mogą być niezwykle trudne do monitorowania i zarządzania. Ponadto na rynku pojawiło się nowe pokolenie, znane jako pokolenie Z. Oczekują oni produktu na czas lub przynajmniej w rozsądnym terminie. Opóźnienia lub błędna komunikacja mogą zaszkodzić reputacji marki. Świadomość krytycznych informacji to najlepszy sposób na zachowanie czujności i szybkie reagowanie na potrzeby konsumentów.

Oszczędności kosztów

W łańcuchu dostaw istnieje znaczny potencjał oszczędności kosztów dzięki wykorzystaniu technologii Industry 4.0. Te nowe systemy mogą być wykorzystywane przez producentów do zwiększenia widoczności ich łańcucha wartości, identyfikacji zagrożeń i szybkiego reagowania na zakłócenia. Przemysł 4.0 to także szansa na stworzenie przewagi konkurencyjnej poprzez wykorzystanie każdego węzła w łańcuchu dostaw w celu osiągnięcia największych wspólnych korzyści. Proces ten jest powszechnie określany jako łańcuch dostaw 4.0 i niesie ze sobą wiele korzyści dla firm.

Przy odpowiednim wdrożeniu łańcuch dostaw 4.0 może poprawić efektywność poprzez zwiększenie wydajności i elastyczności produkcji. Firmy, które wykorzystują połączoną inteligencję danych, mogą zwiększyć średnią wielkość produkcji o 25%, poprawić jakość i skrócić czas cyklu „od pomysłu do produkcji”. Dodatkowo, dzięki wdrożeniu tej technologii, producenci urządzeń medycznych mogą skrócić czas zmiany projektu z miesięcy do dni. Mogą również zwiększyć bezpieczeństwo poprzez poprawę produktywności operatorów oraz skrócić czas wprowadzania produktów na rynek poprzez zmniejszenie ich uszkodzeń.

Obecnie koszty zaopatrzenia stanowią znaczną część ogólnych kosztów produkcji i wartości brutto. Wiele z tych kosztów ma charakter sektorowy i czasowy. Ponadto, łańcuch dostaw Industry 4.0 pozwala dostawcom na poprawę efektywności procesów, zmniejszenie ryzyka niepowodzenia i zwiększenie ogólnej produktywności. Nadszedł czas, aby firmy wykorzystały te nowe technologie i czerpały korzyści z ich transformacji. Jak więc rozpocząć ten nowy paradygmat produkcji?

Automatyzacja jest kluczem do poprawy efektywności łańcucha dostaw i procesu planowania. Roboty będą obsługiwać materiały automatycznie wzdłuż procesu magazynowego. Autonomiczne ciężarówki będą przemieszczać produkty w obrębie sieci. Konfiguracja sieci jest stale optymalizowana w celu zaspokojenia potrzeb biznesowych. Zaawansowane działania w zakresie kształtowania popytu są również możliwe dzięki różnym poziomom przejrzystości. Pomogą one firmom obniżyć koszty, zwiększyć wydajność i lepiej wykorzystać ciężarówki. Jeśli jesteś zainteresowany wykorzystaniem Przemysłu 4.0, rozważ zatrudnienie zewnętrznego dostawcy usług.

Podobne Wpisy

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Wróć Do Góry